برگزاری نشست مسؤولان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و وزارت آموزش و پرورش
۹۶/۸/۲۲

 

 

 

 

 

 به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نشستی با حضور دکتر پاک سرشت معاون وزیر و رئیس این سازمان و علی زرافشان معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسؤولان دو مجموعه مورخ 21/8/96 در محل این سازمان برگزار شد.

بنا بر این گزارش مواردی که در این نشست از سوی مسؤولان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مطرح شد، شامل: تاکیدات رئیس محترم جمهور و همچنین متن سند اقتصاد مقاومتی مبنی بر اینکه مهارت آموزی راه حلی برای رفع مشکلات پیش روی وزارت خانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش و جامعه است، معرفی اهمیت و نقش مهارت آموزی  به جامعه در راستای نهادینه شدن فرهنگ مهارت آموزی بود.

همچنین تأکید شد: مدارک مهارتی، اعتباری افزون بر مدارک علمی داشته باشد و خانواده ها به این باور برسند که فرزندانشان آینده شغلی بهتری با داشتن مهارت کسب خواهند داشت و در این راه باید آموزش و پرورش به علت اینکه با جامعه هدف و خانواده های آنها ارتباط مؤثر و مستقیم دارد برنامه ریزی های لازم را  جهت شناخت و بستر سازی فراهم نماید بود.

ارتقای فرهنگ مهارت آموزی عمومی در دید مردم  به مثابه یک بازوی قوی جهت ایجاد شغل ٬ پایداری شغل ٬ توانمندسازی و افزایش صلاحیت حرفه ای از دیگر موارد مورد تأکید مسوولان سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این نشست بود.

 همچنین تأکید شد: طرح ایران مهارت که وزیر محترم کار٬  تعاون و رفاه اجتماعی بر آن تأکید بسیار دارند می تواند راه حل بسیار خوبی  برای  حل مشکلات  حاضر در جامعه باشد .

این گزارش می افزاید: در این نشست مقرر شد که ابتدا یک کارگروه تشکیل و نمایندگان دو طرف ظرف 2 روز آینده معرفی گردند.

  همچنین یک مرحله به صورت پایلوت انجام شود و پس از آنکه تمامی فرایند ها و استانداردها بررسی گردید  و مشکلات احتمالی رفع گردید بصورت فراگیر عملیاتی شود .

این گزارش می افزاید: فرهنگ سازی مهارت آموزی با استفاده از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان در تمامی مدارس سراسر کشور از دیگر موارد مطرح شده بود.

پرهیز از تبدیل مهارت آموزی به سرفصل های تئوری و نظری از دیگر موارد مورد تاکید در این نشست بود.

همچنین تأکید شد تا  بخش خصوصی ( آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای )  بخش اعظمی از این طرح را اجرا کنند و  توان کیفی و استاندارد ی مناسبی داشته و قابل کنترل باشند.

اجرای طرح ایران مهارت بصورت الزام و گنجاندن در برنامه های درسی دانش آموزان٬ تحت عنوان واحدی بنام مهارت آموزی به عنوان پیوست آموزشی در نظر از موارد طرح شده بودند .

همچنین تاکید شد که  که طرح ایران مهارت  به صورت گسترده تری در پایه های دیگر دانش آموزی مطرح و اجرا گردد و دستور العمل اجرایی قوی داشته باشد .

در این نشست مطرح شد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با داشتن 6000 استاندارد آموزش شغل، حرفه و شایستگی می تواند در تدوین مجموعه نهم به وزارت آموزش و پرورش کمک به سزایی کند.

  همچنین مسؤولان این سازمان تأکید کردند که زمانی طرح  ایران  مهارت می تواند با اطمینان بالایی پیروز شود که فرآیند اجرای طرح واضح و روشن باشد وپس از پایان طرح  ٬ادامه مسیرنیز پیش بینی شود.در این راه داشتن مشوق ها از جمله درج نمره مکتسبه در کارنامه دانش آموز شاید بتواند راه گشا باشد .

انعقاد تفاهم نامه مشترک با سازمان بعنوان زیر برنامه تفاهم نامه اصلی، پذیرش هنرجو در مراکز شبانه روزی سازمان، ایجاد سامانه صدور گواهینامه های الکترونیکی، تدوین مجموعه نهم در آموزش و پرورش با توجه به  تغییر ساختارهای جدید با  همکاری مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای از موارد مطرح توسط مسوولان آموزش و پرورش بود.

همچنین مطرح شد با توجه به  آمار اعلامی از حوزه اشتغال 63% شاغلین دیپلم یا  پیش دانشگاهی می باشند که کمترین تغییرات را در روند بیکاری داشته اند واز آنجائیکه مخاطبین سازمان در  این گروه  فراوانی بیشتری دارند از نظر هزینه منفعت هم به صرفه است که برای رفع دغدغه ملی سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه صورت  پذیرد

با توجه به این که در دولت یازدهم  رویکرد جدیدی در حوزه آموزش  های فنی و حرفه ای  بنام کار آفرینی  که در سند تحول هم موجود می باشد، ایجاد شده است . لذا  با ایجاد بازارچه های کسب و کار در مدارس٬ با در نظر گرفتن مدل های  کسب و کار بعنوان یک موضوع اجرایی می توان  زمینه همکاری های  مشترکی  را فراهم آورد.

موضوع بعدی که توسط مسوولان آموزش و پرورش مطرح شد برون سپاری در شاخه کار و دانش می باشد که در این طرح ٬ آموزش  نظری در مدارس  و آموزش  عملی در مراکز دولتی و  غیر دولتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور انجام پذیرد.

 

 

 

بازگشت