وزیر علوم در آیین نکوداشت "روز جهانی آینده": آینده نگری در آموزش عالی کشور یک ضرورت اساسی است
۹۶/۱۲/۱۱

 

 

 

 

 

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آینده پژوهشی در آموزش عالی کشور یک الزام اساسی است و اگر آینده نگری نداشته باشیم، همواره آموزش عالی با مشکل و چالش مواجه خواهد شد.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در پنجشنبه در آیین نکوداشت روز جهانی آینده با عنوان "ضرورت های آینده نگری در مواجهه با چالش ها" که در فرهنگستان علوم برگزار شد، اظهار داشت: در دهه های گذشته آموزش عالی به نوعی در شرایط انفعالی شکل گرفت؛ و برخی تصمیمات مقطعی باعث به وجود آمدن واحدهای آموزش و گسترش بی رویه آموزش عالی شد اما امروزه باید برای حل چالش های موجود با توجه به افق های آینده برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: وزارت علوم ساماندهی مراکز آموزش عالی را آغاز کرده است ولی این ساماندهی به کندی و به صورت تدریجی پیش می رود که علت حرکت کُند ساماندهی مراکز آموزش عالی، ناشی از مقاومت هایی از جنس زمان ایجاد این مراکز است.

دکتر غلامی تاکیک کرد: هنوز عده ای فکر می کنند بقای یک واحد آموزش عالی کوچک در منطقه برای آنها منزلت ایجاد کند و برای همین در مقابل ساماندهی مقاومت می کنند در حالی بسیاری از این واحدها دانشجو ندارند و رو به تعطیلی می روند.

وزیر علوم با بیان اینکه مساله اخلاق در علم و فناوری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: واگرایی که در مراکز آموزش عالی اتفاق افتاده، فراتر از آن است که بشود در یک زمان محدود آن را ساماندهی کرد.

دکتر غلامی به ساماندهی برخی دروس، محتوای دروس و عناوین رشته ها در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: محتوای برخی دروس مربوط به ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته بود که تغییر آنها یک ضرورت به نظر می رسد، ولی تاکید ما براین است که اساتید جوان در فرایند بازنگری مشارکت داشته باشند تا در اجرای محتوای درسی جدید مسئولیت بیشتری احساس کنند.

وی ادامه داد: توجه اساتید باید به این باشد که اعضای هیات علمی جوان را رها و طرد نکنیم. به آنها مسئولیت دهیم تا به عنوان متولی آنچه که ایجاد شد، حافظ آن هم باشند.

وزیر علوم گفت: روش های ما در آموزش عالی در بسیاری از موارد قدیمی است و به نظر می رسد به طور مثال در ۳۰ سال پیش متوقف شده ایم؛ بنابر این باید فضایی به روز و همسو با دنیای امروز ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: بحث اخلاق و تربیت یکی از مباحثی است که در دانشگاه ها به آن کم توجه می شود؛ بسیاری از اساتید نگاه تربیتی به دانشجو ندارند که این مساله موجب رشد و نهادینه شدن بد اخلاقی در دانشجویان می شود و سپس در جامعه تسری می یابد. این آفتی است که داشتیم و برای گذر از آن نیازمند شان دادن به اساتید الگو در این زمینه هستیم.

وزیر علوم گفت: نیازمند داشتن صبغه فرهنگی متکی به فرهنگ غنی اسلامی هستیم اما گاهی تفسیرهای یک جانبه باعث شده نتوانیم از این منابع غنی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: تغییر در بدنه آموزش عالی نیازمند یک حرکت پیشتیبانی، فکری و اجرایی است. در بحث فکری می توان از اساتید برجسته استفاده کرد اما در بخش اجرایی کار سخت تر است زیرا موانعی وجود دارد.

دکتر غلامی به کثرت دانش آموختگان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: شاید این کثرت باعث شد جریان توجه به کار در فضایی غیر از فضای اداری فراهم شود و دانش کسب شده برای ایجاد اشتغال به کار گرفته شود. این مسیر مورد حمایت دولت قرار گرفته اما نیازمند توجه و حمایت بیشتر است.

وزیر علوم همچنین ممنوعیت داشتن واحد آموزش عالی در دستگاههای اجرایی و تعطیل کردن مراکز علمی کاربردی وابسته به نهادهای دولتی را از جمله اقداماتی دانست که برای ساماندهی آموزش عالی کشور انجام شد.

رئیس فرهنگستان علوم نیز در این نشست اکنون را حاصل ادغام گذشته و آینده دانست و افزود: آینده، آینده ماست. اگر آن را بسازیم آینده داریم، در غیر این صورت اکنون را تکرار می‌کنیم.

دکتر رضا داوری اردکانی با بیان اینکه مساله "آینده" مساله "آسان و دشواری" است، گفت: از ۷۰ سال پیش تاکنون به فکر منابع کشور نبودیم و از زمانی که به فکر آن افتادیم با دقت پیش نرفتیم چراکه آینده نگری نداشتیم.

وی اضافه کرد: در زمینه آینده نگری مقالات و گزارش‌های قابل تاملی چاپ شده است، اما مساله مهم، کاربردی کردن آنها است.

رییس فرهنگستان علوم با بیان اینکه " آینده، آینده کشور نیز هست"، نفش سیاست در ساختن آینده را مهم برشمرد و اظهار کرد: سیاست می‌تواند برنامه ساز آینده باشد و در این مسیر بهترین راه‌ها را باید تشخیص دهیم. سیاست در آینده نقشی مهم دارد چون مساله آینده یک کشور و ملت مطرح است.

دکتر مصطفی محقق داماد نیز در این نشست گفت: علم و مدیریت علمی در کشور وجود دارد ولی از اخلاق غفلت شده است و حتی بسیاری از مخالفت ها با دولت به علت مسائل شخصی و از روی عداوت و کینه ورزی است.

دکتر مضطر زاده، معاون وز

یر علوم و رئیس سازمان پژوهش های علم و صنعتی ایران نیز در این همایش گفت: مرکز مطالعات علم و فناوری فرهنگستان علوم براساس مطالعات خود شاخص های آینده نگرانه را در سیاستگذاری اموزش عالی احصاء و به وزارت علوم پیشنهاد می کند.

وی تاکید کرد: مهمترین عنصر تاثیر گذار در آینده کشور، علم و فناوری است؛ و دانشگاه در زمان آینده به طور کلی با امروز متفاوت است.

دبیر آیینرنکوداشت "روز جهانی آینده" در پایان خواستار توجه بیشتر نهادهای اجرایی و سیاستگذاری کشور به نتایج برآمده از پژوهش های دانشگاهی و استفاده از رویکردهای علمی در حل مشکلات و معضلات جامعه شد.

 

بازگشت